Opis produktu

Adama Drame

Adama Drame- afrykanski muzyk, bębniarz . Urodzony w 1954 w Burkina Faso w rodzinie muzyków i przywódców duchowych w afrykańskiej kulturze nazywanych Griotami. Od wielu pokoleń rodzina Drame kultywuje tradycje muzykowania.

W roku 1979, mając zaledwie 25 lat, Adama wystąpił po raz pierwszy w Europie w ramach festiwalu muzycznego „Bois de la Batie” w Genewie. Zadziwił wtedy i zachwycił krytyków i muzyków koncertując solo na jedynym afrykańskim instrumencie, wówczas jeszcze prawie nieznanym na zachodzie afrykańskim bębnie zwanym djembe. Zjawisko koncertowania bez akompaniamentu nie spotykane było wówczas wśród perkusistów.

Tamten występ był początkiem wielkiej międzynarodowej kariery muzycznej Adama Drame, który szybko został uznany niekwestionowanym mistrzem djembe. W kolejnych latach nagrał kilkanaście płyt autorskich i uczestniczył w nagraniach innych muzyków. Nigdy nie przestał koncertować solo, z czasem jednak poszerzył swój repertuar i zaczął występować jako lider wieloosobowych zespołów afrykańskich, grając muzykę stricte tradycyjną. Jednocześnie zaczął współpracować z artystami pochodzącymi z Europy i Ameryki. Zawsze pociągały go niekonwencjonalne spotkania muzyczne, które wymagały pewnego rodzaju odwagi. Adama Drame współpracował z francuskim zespołem klasyczno- współczesnym Les Percussions de Strasbourg. Nagrał dwie płyty z niezwykłym pianistą, nomadem, Marc Vella. Jedna z tych płyt to rejestracja ich koncertu w paryskiej Olimpii. Współtworzył wielkie spektakle z awangardowym teatrem ulicznym „Royal de Luxe”. Nie stronił od spotkań muzycznych z różnymi formacjami jazzowymi, w tym m.in. z pianistą Francois Roślin. Konfrontował także swe afrykańskie bębnienie z innymi stylami perkusyjnymi – brazylijskim czy kubańskim, koncertując z muzykami z tamtych rejonów.

Styl gry Adama Drame wywodzi się z tradycyjnego sposobu bębnienia w afrykańskiej muzyce Malinke. Jest jednak tak bardzo osobisty i na swój sposób nowatorski, że trudno go jednoznacznie przypisać do stylu powszechnego w Zachodniej Afryce. Europejczyk słyszy w muzyce Adama niezwykłe bogactwo i różnorodność dźwięków subtelnie artykułowanych. Bęben djembe jest często nazwany pianinem bębnów afrykańskich, a sposób gry Adama Drame na pewno się do tego przyczynił. Muzyka Drame pozostaje muzyką czysto afrykańską. I choć odwołuje się do muzyki ludowej, tradycyjnej, jest nowa, innowacyjna, śmiała w improwizacj