Uruchom wersję FLASH witryny KRAB | English Version krab logo up
KRAB Music House & Special Events

krab logo Z ostatniej chwili
El Grecoimprezy integracyjne dla firm

El Greco „Sing Cuckoo”

El Greco - Sing Cockoo

Płyta „Sing cuckoo” zawiera 8 utworów wokalno – instrumentalnych Joachima Mencla oraz 2 utwory instrumentalne.

Wybór poezji do tak nowatorskiej formy muzycznej nie należał do łatwych; z wielu fascynacji trzeba było rezygnować, by ostatecznie zastosowane kryterium zdolności adaptacji tekstu do muzyki dało wyjątkowy materiał na płytę. Stąd na płycie znajdziemy wiersze:

  1. Marmur Biały – Cyprian Kamil Norwid
  2. Kukułeczka kuka – wersja staroangielska - Anonim
  3. Hope is the thing with feathers – Emily Dickinson
  4. Rozkosz i boleść (Do Nieznajomej) - Kazimierz Przerwa-Tetmajer
  5. Fraszka (Sen) - Jan Kochanowski
  6. Reading Gaol - Oscar Wilde
  7. Czemu mi smutno (Aerumnarum Plenus) – Cyprian Kamil Norwid
  8. Ślimak mi się powoli przed oczyma wlecze – Kazimierz Przerwa – Tetmajer

Utwory instrumentalne:

  1. La Nevada – Gil Evans
  2. North Dakota – kompozycja zespołowa

Joachim Mencel: „Odczytuje muzykę w rytmie i akcentach tekstu. Ta poezja, którą wybrałem w moim odczuciu miała już swoją melodię. Moim zadaniem było jedynie odkrycie jej i ubranie w dźwięki, harmonię, rytm i formę. Nie każda poezja nadaje się do opracowania muzycznego, a przynajmniej nie w moim stylu. Żyjemy w czasach, w których artyści skazują nas raczej na kontestacje współczesnego świata, leczenie swoich depresji, fobii i niestety często wykorzystują słowo, żeby szokować za wszelką cenę. W naszym projekcie nie musimy udowadniać, że wybrana poezja jest wartościowa, bo jest to oczywiste; co ciekawe te teksty mimo upływu wieków są bardzo aktualne – mogą wzruszać, skłaniać do refleksji, cieszyć, a nawet bawić.”

Również tytuł płyty „Sing cuckoo” zaczerpnięty został z XIII wiecznego anonimowego tekstu literackiego, będącego najstarszym znanym przykładem poezji angielskiej.

O formacji El Greco

Niepowtarzalny klimat i nastrój formacji El Greco jest zasługą pięciu wszechstronnych, multistylistycznych instrumentalistów, poruszających się z łatwością po trudnym materiale muzycznym, w którym złożone struktury muzyczne mimo wszystko służą śpiewności melodii i jednocześnie stanowią wyzwanie dla muzyków.

Po raz pierwszy razem zagrali na zaproszenie Fundacji Kościelskich w 2006 roku; materiał muzyczno-literacki, przygotowany przez lidera El Greco Joachima Mencla wykonywał wówczas z zespołem nieżyjący już dzisiaj basista Steve Logan. Przez kolejne lata El Greco usłyszeć można było miedzy innymi na Festiwalach: Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie, oraz Jazz Bez na Ukrainie. Jednocześnie wszyscy muzycy tworzący El Greco tworzyli samodzielne projekty (m. innymi Mencel z Bradem Terrym, Nigelem Kennedym, Dino Saluzzi, Dave Liebmanem, Lee Konitzem, Ewą Bem, Januszem Muniakiem; DJ Krime z Agą Zaryan, Jarosławem Śmietaną, Stevem Loganem; Andrzej Święs z Soundcheck, Kwartetem Nagórskiego, Zbigniewem Namysłowskim, Kubą Stankiewiczem Trio; Harry Tanschek z Richardem Galliano, Halem Creek, Chico Freemanem, Bob’em Brookmayer’em, i wreszcie Jorgos Skolias z zespołami "'Osjan", "Tie Break", "Pick Up", "Free Cooperation", Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym, Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem).

Joachim Mencel: „Mam szczęście pracować z wybitnymi talentami. Projekt, który razem tworzymy to nie tylko zabawa konwencją, ale i wyzwanie dla każdego muzyka. U nas wiązanie różnych stylów odbywa się na znacznie głębszym poziomie, na poziomie organicznym. Lubimy eksperymenty więc np. na podkładzie klasycznego rytmu drum'n'bass wprowadzamy nowoczesną jazzową strukturę harmoniczną (Reading Gaol), czy też ukladamy rytm R&B w skomplikowane, nietypowe dla tego gatunku, niesymetryczne metrum 7/4 (Sen). Wszystko jest tak pomyślane, by mimo wszystko uzyskać śpiewność melodii, ważną dla słuchacza.”

El Greco wciąż eksperymentuje - szuka nowych i niełatwych form, które służą następnie żywej improwizacji, będącej karkołomnym, ale twórczym zadaniem.

Joachim Mencel: „W naszym zespole zawsze jest coś inaczej niż zwykle; na przykład rolą DJ-a nie jest, jak to zwykle bywa układanie beatów lecz improwizacja samplami akustycznych instrumentamów np. saksofonu lub trąbki i układanie z tych sampli improwizowanych melodii solówek. Za beaty w tym zespole odpowiedzialna jest z kolei żywa sekcja rytmiczna, a nie elektroniczne drum machines. Nie boimy się melodii, akcentujemy wręcz ten element, może tak na przekór wszechobecnej w dzisiejszej kulturze monotonii melodycznej?”

To bezkompromisowe podejście do materiału i nie uciekanie przed trudnościami, jakie niesie ze sobą ich złożona muzyka zauważają nie tylko odbiorcy ale i recenzenci:

Tomasz Handzlik – Gazeta Wyborcza „(...) nie od dziś Mencel łączy w swych kompozycjach elementy jazzu i jazzowej improwizacji z brzmieniami muzyki klubowej oraz world music. I robi to kapitalnie. W "El Greco" style mieszają się ze sobą w sposób niemal naturalny - płynnie, bez żadnej nachalności, jakby jeden był wynikiem drugiego. Spora w tym zresztą zasługa towarzyszących liderowi artystów. Całość zabrzmiała genialnie.”

Niewątpliwie bogactwo formy muzycznej uwypuklają wybitni muzycy, tworzący El Greco:

  • Jorgos Skolias - śpiew
  • Joachim Mencel - organy Hammonda, Rhodes, fortepian,
  • Dj Krime - gramofony
  • Andrzej Święs - kontrabas, gitara basowa
  • Harry Tanschek - perkusja

Jorgos Skolias Jorgos Skolias - wokalista, kompozytor; posiada rzadką umiejętność śpiewu harmonicznego, tj. równoległego prowadzenia trzech głosów. Jego rodzice to greccy uchodźcy polityczni. Wychowywał się w wielonarodowym i bardzo kulturowo zróżnicowanym środowisku młodzieżowym. Często uczestniczył w imprezach mniejszości greckiej, niekoniecznie zajmując się muzyką grecką; próbował śpiewać rocka i bluesa.

Zawodową pracę rozpoczął w 1982 r. od jazzowo - rockowej formacji "KRZAK”. Szybko o pracę z Jorgosem zabiegać zaczęły liczące się zespoły i artyści - "Free Cooperation", Tomasz Stańko, Terje Rypdal, Nikos Touliatos. Skolias uczestniczył w wielu nagraniach muzyki teatralnej i filmowej.

DJ Krime DJ Krime czyli Wojciech Długosz; turntablista, muzyk, kolekcjoner płyt, entuzjasta muzyki. Ma na koncie również 12 lat klasycznej edukacji muzycznej zakończonej dyplomem w klasie skrzypiec; dzięki temu bardziej od zwykłego odtwarzania nagrań zainteresowała go sztuka kreatywnego wykorzystywania gramofonu, miksera i płyt, tak by ich używanie stało się jeszcze jednym instrumentem dającym możliwość kreowania dźwięków.

Jest jednym z pionierów tej dziedziny w kraju i zwycięzcą kilku prestiżowych konkursów turntablistów w Polsce. Obecnie często można go spotkać w europejskich klubach, gdzie serwuje ambitną muzykę gatunku jazzu i soul.

Andrzej Świąs Andrzej Święs, kontrabasista. Zadebiutował na scenie jazzowej biorąc udział w konkursie Jazz Juniors w Krakowie, gdzie wraz z zespołem Tomaszewski/Święs/Dobrowolski zdobył II nagrodę (2004) a z kwartetem Soundcheck I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Jazzowo-Bluesowym w Usti nad Łabą (2004).

Rok później zdobył Grand Prix na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Francji, na Węgrzech, w Bułgarii, Rosji i na Ukrainie. Na stałe współpracuje z zespołami: Soundcheck, Kwartet Grzegorza Nagórskiego, Zbigniew Namysłowski Quintet, Kuba Stankiewicz Trio.

Harry Tanschek Harry Tanschek, perkusista; absolwent słynnej Akademii Jazzowej w Grazu (Austria) oraz Berklee College of Music w Bostonie (USA). Obecnie uczestniczy w wielu projektach po obu stronach oceanu.

Pracuje z muzykami tej klasy co: Richard Galliano, Hal Creek, Chico Freeman, Bob Brookmayer, Mark Murphy, Sheila Jordan, Clark Terry, Martin Lubenov Orkestar i in. W Polsce grał m.in. w Karimski Club, Voo-Voo a także uczestniczył w nagraniach płyty "Kakadu" Ewy Bem.

Posłuchaj muzyki El Greco

© 2003 KRAB projekt strony: Projektowanie stron WWW - AMPO